در روابط عمومی، تبلیغ شکلی از " اسپین " است که ار طریق ارائه ی تفسیر از یک رویداد و یا مبارزات انتخاباتی برای متقاعد کردن افکار عمومی به نفع یا علیه یک سازمان به شکل خاص یا عام ارائه می شود.
هر چند که در روابط عمومی سنتی در ارائه ی خلاقانه از واقعیت ممکن است spin ( چرخش ) به طور ضمنی و بدون صراحت لحجه بیان شود، اما این؛ اسپین فریبنده و یا با تاکتیک دستکاری نخواهد بود.
سیاست مداران اغلب با استفاده از تاکتیک چرخش برای دستکاری در افکار عمومی، مخالفان خود را متهم کرده و مدعی بیان صادقانه ی حقیقت از سوی خود می شوند.
ایالات متحده امریکا با استفاده از همین تاکتیک به هنگام حمله ی نظامی به عراق، زمینه های لازم را برای آمادگی افکار عمومی و پذیرش مردم جهت ورود به جنگ، فراهم کرد.
بنا براین روابط عمومی حرفه ای اگر به رسالت های خطیر خود آگاه باشد، همواره باید طوری عمل کند که از سوی افکار عمومی و به خصوص نمایندگان آنها یعنی ارباب جراید و رسانه ها به عنوان spin doctor یا " توجیه گر و مسؤول ماستمالی " ، خوانده نشود.
نظر استاد ارجمند، جناب آقای دکتر یونس شکرخواه در باره ی این اصطلاح را می توانید اینجا مطالعه کنید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر