۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

آیا وبلاگ می تواند جایگزین اطلاعیه ی مطبوعاتی شود؟( ترجمه )

در سال های اخیر با ظهور فناوری های نوین در محل کار یا مصرف کنندگان، باعث شده است که بحث میزان مفید بودن اطلاعیه های مطبوعاتی در مقابل یک وبلاگ مطرح شود. قبل از اینکه به جوانب مثبت و منفی هر یک از این دو بپردازیم اجازه بدهید تا تعریف دقیقی از اطلاعیه ی مطبوعاتی و وبلاگ ارائه کنیم.
  • اطلاعیه مطبوعاتی: به اطلاعیه ی صادر شده از سوی روابط عمومی برای رسانه های خبری با هدف جلب توجه به تحولات شرکت، راه اندازی و یا محصول یا حتی یک شخص خاص گفته می شود.
  • بلاگ ( کوتاه شده ی وبلاگ ): یک مجله یا خبرنامه است که به طور منظم و روزآمد برای استفاده ی عموم در نظر گرفته شده است. یک وبلاگ به طور کلی نشان دهنده ی شخصیت نویسنده و یا گردانندگان وب سایت است.
خوب، در حال حاضر ما می دانیم که اطلاعیه ی مطبوعاتی و وبلاگ هر کدام چه هستند. اما حال باید ببینیم که هر یک از این دو چه توانایی هایی دارند و چگونه می توانند به شما کمک کنند؟ بیایید اول نگاهی بیاندازیم به اطلاعیه های مطبوعاتی سنتی. اطلاعیه ی مطبوعاتی سنتی به طور معمول متنی کوتاه و ساده است که با ذهنیت روزنامه نگاری تنظیم شده است و نه مخاطبان و مصرف کنندگان؛ و به همین جهت زبان آن فنی تر است. اطلاعیه ی مطبوعاتی در برخی موارد به سؤالات اساسی ( که؟، چه؟، چه هنگامی؟، کجا؟، چرا؟ و چگونه؟ ) پاسخ می دهد. از اطلاعیه ی مطبوعاتی همچنین به عنوان " سخت خبر " یاد می شود که چون از معتبر ترین منبع- یعنی روابط عمومی- صادر می شود، اغلب برای مخاطبان جنبه ی تبلیغاتی نداشته و قابل اعتماد است. اطلاعیه ی مطبوعاتی از طریق انتشار مطبوعاتی به شکلی مطلوب و به صورت گسترده توزیع می شود. حالا اجازه بدهید نگاهی بیاندازیم به توانایی های یک وبلاگ. وبلاگ که اغلب از طریق وب سایت سازمان یا شرکت سازنده ( ارائه دهنده ی سرویس های رایگان وبلاگ نویسی )، تحت حمایت است، بیشتر از طریق مخاطبان و مصرف کنندگان خود به صورت مستقیم هدایت می شود، نه روزنامه نگاران. یک وبلاگ به طور معمول توسط شخصی که در داخل سازمان یا شرکت مشغول فعالیت است نوشته می شود و تبدیل نوشته های آن به زبان روابط عمومی، کمی طول می کشد. وبلاگ از جهت مشاهده از سوی مخاطبان و تعداد دفعات آن، محدودیتی ندارد و به همین جهت در توضیح ماهیت کسب و کار، محصول، خدمات و ... نسبت به اطلاعیه های خبری، می تواند عمق بیشتری داشته باشد. وبلاگ ها علاوه بر مخاطبان خاص خود، برای عموم نیز قابل دسترس هستند و امکان ابراز عقیده ی دیگران نیز در آن وجود دارد. بنابراین، کدام یک می تواند برای سازمان یا شرکت شما مؤثر باشد؟
هر دو! اطلاعیه ی مطبوعاتی همواره باید به عنوان پیشرو در ارائه ی اطلاعات موجز به رسانه ها نقش ایفا کند و وبلاگ نیز می تواند به عنوان یک مکمل برای اطلاعیه ی مطبوعاتی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع اکثر سازمان ها و شرکت ها، هنوز کار با وبلاگ را آغاز نکرده اند و از اطلاعیه ی مطبوعاتی به عنوان یک اصل اولیه برای نوشتن مطلب استفاده می کنند، حال آنکه وبلاگ نیز می تواند به آن عمق بخشد. فکر می کنم وبلاگ و اطلاعیه ی مطبوعاتی می توانند ابزار مناسبی برای معرفی به مخاطبان باشند. بنابراین استفاده از این دو ابزار بهترین راه حل برای به حد اکثر رساندن پتانسیل در این جهت می باشد.
متن اصلی این یاد داشت را می توانید اینجا مطالعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر