چندي پيش جلسهاي رو خدمت يكي از اساتيد ارتباطات و از مديران موفق عرصه رسانههاي مكتوب بودم كه در حاشيه اين جلسه وقتي بحث از تحليل روزنامهها شد به نكات ارزشمندي اشاره كردن كه دانستن آن براي روابط عموميها كه بخشي از كارشان معطوف به تحليل رسانه است، خالي از لطف نيست:
سير تحول تحليل روزنامهها:
تحليل محتوا : شروع تحليل روزنامهها با تحليل محتوا بود و چون روزنامه ها از نظر ديدگاه خاص داري تكثر زيادي نبودند؛ اين شيوه بهترين روش براي تحليل و اخذ نتايج بود.
تحليل گفتمان : با تكثر روزنامه و پر رنگ شدن جناح بنديها و تحزب در كار نشر روزنامهها و طرح ديدگاههاي متفاوت در باره يك موضوع و در يك زمان و براي انجام تحليلهاي دقيقتر و اخذ نتايج بهتر؛ تحليل محتوا جاي خود را به تحليل گفتمان سپرد.
تحليل پارادايم : با توجه به رشد روزافزون رسانهها و تنوع و پراكندگي گسترده در طرح نظرها و ديدگاههاي سياسي و كارشناسي در اين عرصه و حتي بيان ديدگاههاي متفاوت و گاه متناقض در بين يك جريان فكري؛ امروزه ديگر حتي تحليل گفتمان نيز ما را به نتايج متقن و قابل اعتماد رهنمون نخواهد شد و شايد تحليل پارادايم بهتر بتواند ما را در اين مسير كمك كند.
انشاءالله سعي خواهم كرد در يك پست مجزا به هر يك از اين سه نوع تحليل بپردازم.
سير تحول تحليل روزنامهها:
تحليل محتوا : شروع تحليل روزنامهها با تحليل محتوا بود و چون روزنامه ها از نظر ديدگاه خاص داري تكثر زيادي نبودند؛ اين شيوه بهترين روش براي تحليل و اخذ نتايج بود.
تحليل گفتمان : با تكثر روزنامه و پر رنگ شدن جناح بنديها و تحزب در كار نشر روزنامهها و طرح ديدگاههاي متفاوت در باره يك موضوع و در يك زمان و براي انجام تحليلهاي دقيقتر و اخذ نتايج بهتر؛ تحليل محتوا جاي خود را به تحليل گفتمان سپرد.
تحليل پارادايم : با توجه به رشد روزافزون رسانهها و تنوع و پراكندگي گسترده در طرح نظرها و ديدگاههاي سياسي و كارشناسي در اين عرصه و حتي بيان ديدگاههاي متفاوت و گاه متناقض در بين يك جريان فكري؛ امروزه ديگر حتي تحليل گفتمان نيز ما را به نتايج متقن و قابل اعتماد رهنمون نخواهد شد و شايد تحليل پارادايم بهتر بتواند ما را در اين مسير كمك كند.
انشاءالله سعي خواهم كرد در يك پست مجزا به هر يك از اين سه نوع تحليل بپردازم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر