۱۳۸۸ مهر ۱۳, دوشنبه

چقدر با تحولات ارتباطی همراه شده ایم؟!




از آغاز زندگی اجتماعی بشر و شکل گیری تعاملات بین انسان ها ؛اولین اشکال ارتباطات انسانی شکل گرفت و تا به امروز تحولات عظیم و شگرفی یافته است و با توجه به این تغییر و تحولات؛ نوع نگرش متخصصان حوزه ی ارتباطات نیز همواره دچار تغییر همراه با تدوین برنامه هایی برای اثر گذاری بر مخاطب شده است.
پس از تحولات ناشی از انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان یکی از جدید ترین مدل های یا شیوه های ارتباطی که همان " شهروند خبرنگار " است، بیش از پیش نمود پیدا کرد و همین مهم نمایانگر یک نکته ی قابل توجه در حوزه ی ارتباطات است و آن اینکه گمان می کنم هنوز سیاست گذاران و دست اندر کاران رسانه در کشور ما از مدل ها و شیوه های نوین ارتباطی و میزان اثر بخشی آن ها و چگونگی استفاده از وسایل ارتباط جمعی برای تأثیر گذاری بر مخاطب عقب هستند و یا درک و تحلیل درستی از شرایط موجود در این عرصه ندارند.
باید بپذیریم که در شرایط موجود عصر حاضر دیگر نمی توان به طور دقیق فرستنده ، گیرنده و حتی پیام را کانالیزه کرده و بر اساس آن افکار عمومی را در جهتی دلخواه هدایت کرد و یا شکل داد. بلکه می بینیم که به طور مکرر جای فرستنده، گیرنده، نوع پیام و حتی تکنولوژی ارسال آن در حال تغییر است و هر فرستنده ای در آن واحد، دریافت کننده ی انبوهی از اطلاعات بوده و حتی امکان دستکاری این اطلاعات و ارسال مجدد آن در قالبی جدید است.
پس لازم است تا با تغییر در شیوه های ارتباطی و همگام شدن با تغییرات در این حوزه، نه تنها باعث کاهش میزان مخاطبان خود نشویم بلکه با بکار بستن شیوه های درست ارتباطی بر میزان تعداد و اعتماد آنها بیفزاییم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر