۱۳۸۹ خرداد ۱۲, چهارشنبه

روابط عمومي و يك شكاف ديجيتالي ( بخش پاياني )

 در دوبخش گذشته عرض كردم كه باز كردن كانال هاي ارتباطي ميان سازمان و مخاطبان يكي از مأموريت هاي اساسي روابط عمومي است و روابط عمومي آن لاين در حقيقت همان روابط عمومي سنتي است اما با ابزارها و فرصت هاي بيشتر و محدوديت هاي كمتر كه شكل فعاليت ها را نيز دستخوش تغييراتي متناسب با همين شرايط كرده است.
در اين بخش به برخي از اين لبزارها به اختصار مي پردازم:
1) مطبوعات
روزنامه ها كه تا پيش از اين، تنها به صورت چاپي و كاغذي منتشر مي شدند؛ با گسترش فضاي وب در دو بخش دچار تحول عمده شدند: اول تولد روزنامه نگاري آن لاين و دوم ايجاد محتواي جديد و دسيع براي روزنامه هاي چاپي . كه تشريح ويژگي هاي هر يك در اين مختصر نمي گنجد.
2) وبلاگ ها
يكي از حوزه هاي نوپا اما تخصصي در روابط عمومي امروز، وبلاگ نويسي است.برنامه هاي وبلاگ نويسي در روابط عمومي زماني با موفقيت روبرو مي شود كه پيش شرط هاي آن، يعني : ( تثبيت نقش روابط عمومي در سازمان؛ تعيين اهداف و پيام ها؛ مشخص كردن نياز و علايق مخاطبان؛ تدوين استراتژي اطلاع رساني به همراه يك برنامه ي عملياتي و زمان بندي شده ) فراهم و تكميل شده باشد.
3) ويكي ها
ويكي ها وب سايت هايي هستند كه ايجاد محتواي آن ها از طريق مشاركت بازديد كنندگان و مخاطبان آنها صورت مي گيرد. اين گونه وب سايت ها و پايگاه ها متعلق به هيچ گروه و فردي نيستند و همه از مزاياي آن بهره برده و در توليد محتوا و حك و ويرايش آن و همچنين افزودن بر غناي آن مشاركت دارند.
روابط عمومي هر سازماني مي تواند از اين امكان براي ارتباط مطلوب تر با مخاطبان و مشتريان خود بهره ببرد.
4) پادكست ها
پادكست پديده اي نوين و ابزاري عالي براي روابط عمومي ها است كه مي توانند روابط عمومي خلاقي را طراحي كرده و با افزودن صدا بر متن و تصوير در حوزه ي اطلاع رساني، برضريب نفوذ خود در مخاطب افزوده و حتي از اين طريق آمار مخاطبان خود را به شكلي دقيق رصد كنند.
5) شبكه هاي اجتماعي
شبكه ي اجتماعي، يك وب سايت اجتماعي است كه كاربران مي توانند علاقه مندي ها، افكار و فعاليت هاي خودشان را در قالب متن، عكس، صوت و يا فيلم با ديگران به اشتراك مي گذارند . استفاده از اين فرصت براي روابط عمومي مي تواند ارتباط مخاطبان خاص را گسترش داده و باعث تعميق اين ارتباطات گردد.
6) مجلات الكترونيكي و آنلاين
با استفاده از مجلات آنلاين و الكترونيك مي توان علاوه بر كمك به حفظ محيط زيست؛ هزينه هاي طراحي، چاپ، كاغذ و .... تا حد بسيار زيادي پايين مي آيد؛ دسترسي آن بسيار ساده تر و امكان ويرايش آن در هر لحظه و با توجه به بازخوردهاي موجود فراهم است و .... .

نكته ي قابل ذكر آن كه اين تنها بخشي از فعاليت هاي تغيير شكل يافته روابط عمومي آنلاين است كه به آن پرداخته شد. ان شاءالله اگر توفيقي حاصل شد در آينده به هر يك از اين مباحث به تفصيل خواهم پرداخت.

۱ نظر:

  1. البته پادکست ها در کشور ما خیلی عقب هست.ولی کلا من پادکست رو غنی ترین وسیله می دونم

    پاسخحذف