۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

ارتباطات عاشورایی




باز محرم شد و هر کوی و برزن جای جای کشور عزیزمان رنگ عزا و ماتم به خود گرفت. من هم بر اساس یک سنت و رسم دیرینه امسال نیز توفیق داشتم تا در تاسوعا و عاشورای حسینی در سرزمین اجدادیم " روستای مزینان " - زادگاه معلم شهید انقلاب، دکتر علی شریعتی - باشم.
اهالی مزینان بر اساس یک رسم دیرین در هر کجای ایران و جهان که ساکن باشند، سعی می کنند این ایام را در مزینان سپری کنند؛ بجز کسانی که به هر دلیل موجهی از حضور در این روستا معذورند.
یکی از مهم ترین مزایای این حضور، احیای سنت حسنه ی صله ی رحم و ارتباطات چهره به چهره ای است که شاید به دلیل پیچیدگی های عصر ارتباطات، امکان آن کمتر میسر می گردد.
علاوه بر این آشنایی فرزندانمان با فرهنگ های بومی و محلی و آیین های عبادی و مذهبی است که از گذشتگان به ما رسیده است و متأسفانه باز به همین دلیل شرایط و ویژگی های زندگی تکنولوژیک؛ روز به روز کم رنگ تر شده و رنگ می بازد.
امسال نصب تندیس دکتر شریعتی در این روستا( زادگاهش ) با عنوان " قلم توتم من است "، جلوه ای خاص به این روستای تاریخی در دل کویر بخشیده بود.
مراسم تعزیه خوانی هم که چون هر سال، علی رغم بارش شدید باران در شب قبل، مه شدید در صبح عاشورا و زمین های گل آلود؛ با شکوه خاصی برگزار شد.



۱ نظر: