اصلاح الگوی مصرف که به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع کشور است، سبب ارتقای شاخص های زندگی و کاهش هزینه ها شده و زمینه ای برای گسترش عدالت است. اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ سازی پایدار است و این خود نیازمند راه کار هایی است تا همه ی افراد جامعه، الزام رفتارهای اصلاح مصرف را احساس کنند و به تدریج این اصلاح ؛ نهادینه شده و به یک رفتار پایدار و نهایتاً به یک فرهنگ در تمامی عرصه ها ی مصرف تبدیل شود.
- نگاه اجمالی به الگوی مصرف از منظر قرآن
- جایگاه و اهمیت کسب و کار حلال
- نه اسراف، نه خست
- لزوم رعایت اعتدال در زندگی
- لزوم صرفه جویی و قناعت
آثار اسراف از نگاه معصومین
الف) زوال نعمت : هرکه ریخت و پاش و اسراف کند نعمت از دستش می رود.“1“ امام موسی کاظم (ع)
ب) نابود کننده فراوانی : اسراف فراوانی را از بین می برد.“2“ علی (ع)
ج) اندک شدن برکت : اسراف کم شدن برکت را به همراه دارد. ”3“ امام صادق (ع)
د) عدم ستایش و ترحم به او: اسراف را کنار بگذار که بخشش اسراف گر مورد ستایش قرار نمی گیرد و اگر فقیر شود مورد ترحم واقع نمی شود.“4“ علی (ع)
عوامل اسراف
1) عامل اخلاقی
1-1) ضعف ایمان
2-1) پیروی از هوای نفس
3-1) کوته نظری
4-1) ریا
2) عامل روانی
1-2) تجمل گرایی و تجمل پرستی
2-2) الگوهای نادرست رفتاری و کرداری
اسراف و تبذیر یک آفت جهانی
براساس تازه ترین آمارها و پاره ای برآوردهای کارشناسی در حال حاضر بین 25 تا 30 درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران بدون هیچ سودمندی به صورت ضایعات یا اسراف از گردونه ی ثروت ملی خارج می شود.
اگرچه کارشناسان و مسؤولان دلایل بسیاری در این که ریشه ی اسراف چیست ارائه می دهند، اما بیش از هر چیز به رفتار دولتمردان و نبود الگوی جامع مصرف تأکید شده است.
اگر مسؤولان در همه ی امور به صرفه جویی بپردازند و اسراف نکنند، مردم هم بالطبع از آنها الگو می گیرند و در مصرف کردن دقت بیشتری خواهند کرد.
صرفه جویی به جای وارد شدن در سیاست ها باید به روش ها انتقال یابد و روش های به صرفه به راه کارهای خردمندانه و درست تبدیل شود.
روابط عمومی و شاخص های اصلاح الگوی مصرف
1) تغییر: خروج از وضعی و قرار گرفتن در وضعی دیگر
2) تحول : منطبق کردن هر سازمان با آخرین پدیده های روز دنیا
3) توجه به ابعاد مختلف دولت الکترونیک
روابط عمومی باید توانایی نگاه جدید و متفاوت به محتوا و هدف برنامه های سازمان را داشته باشد و در آن، نوآوری تجلی پیدا کند.
روابط عمومی سنتی که خود نگاه جدید به ابزار و امکانات روز دنیا ندارد، هرگز نمی تواند پیشگام در اصلاح الگوی مصرف باشد.پس با روابط عمومی سنتی صرف نمی توان به اصلاح الگوی مصرف رسید.( ادامه دارد)
----------------------
1- بحار/327/87
2- غررالحکم/235
3- وسائل/10/261
4- بحار/50/293
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر